Anna-Karin Hatt

Bild

Här kan du läsa om Anna-Karin Hatt på lättläst svenska.

Centerpartiets ledare heter Anna-Karin Hatt.

Hon är född 1972.

Anna-Karin växte upp på en gård i Hylte kommun.

Hylte ligger i Halland.

Idag bor Anna-Karin i Stockholm.

Hon har tre barn.

Anna-Karin har studerat på universitet i Göteborg.

Där studerade hon statsvetenskap.

Anna-Karin har varit mycket aktivit i politiken tidigare.

Hon har varit minister i regeringen två gånger.

Då har hon arbetat med bland annat IT och energi.

Hon har också jobbat med Maud Olofsson och Annie Lööf.

De har varit partiledare för Centerpartiet.

Mellan 2015 och 2019 var Anna-Karin chef för Almega.

Det är en organisation för arbetsgivare.

Efter det var hon chef för LRF.

LRF betyder Lantbrukarnas Riksförbund.

De jobbar med lantbruk, skog och annat.

Många bönder är medlemmar i LRF.

Den 3 maj 2025 blev Anna-Karin Hatt partiledare i Centerpartiet.

Bli medlem i Centerpartiet

Om alla som röstar på Centerpartiet rekryterar en person till, får vi dubbelt så mycket att säga till om i svensk politik. Om vi hjälps åt behövs det inte mycket för att öka vårt inflytande med 100 procent.