Lär av New York istället för att sätta in militären.

Centerpartiet tycker att militären är till
för att försvara vårt land mot yttre fiender
inte mot grova brottslingar

Vi måste lära av andra länder som lyckats minska brottsligheten.
Vi måste ändra det sätt hur samhället
jobbar med att öka tryggheten i hela landet.

Ett bra exempel är staden New York i USA.
I New York har det blivit mindre brott
och gatorna är säkra.

Polisen behöver jobba på ett bättre sätt.
Det behövs fler poliser och bättre sätt att lösa brott på.

Centerpartiets partiledare Annie Lööf och Johan Hedin
presenterade i vecka 5 hur polisen
skulle kunna arbeta bättre med att minska brotten.

Här är deras fem 5 förslag.

1. Lös småbrott. Centerpartiet vill att även mot småbrott skall lösas. Det kan hindra brottslingar att utföra värre brott senare i livet. Poliserna behöver finnas på plats på gator och torg.

2. Följa upp hur polisens arbete går. I andra länder har man lyckats få mindre brott genom att följa upp noga hur polisens arbete gått.
  3. Utveckling av områden. Centerpartiet vill att ägare av affärer och hus ska samarbeta med kommuner så att man tillsammans tar ansvar för det område man bor eller jobbar i.

4. Chefer som tar ansvar. Ett bra ledarskap är viktigt. Cheferna måste göra det möjligt för poliserna att göra ett bra jobb. Bra chefer gör att beslut kan fattas snabbare.

5. Det måste bli färre som tvingas leva på bidrag fast de vill jobba. I områden där det är mycket brottslighet är det många som har låg utbildning, är arbetslösa och varit med om krig som gör att de mår dåligt. Om det ska bli mindre brott måste dessa människor komma in i samhället och få jobb och utbildning.