Yngwe och Nordin: Ställ om till en hållbar fordonsflotta

Kristina Yngwe, riks­dags­le­da­mot och vice ord­fö­ran­de i Miljö- och jord­bruks­ut­skot­tet, och Rickard Nordin, riks­dags­le­da­mot och ener­gi­po­li­tisk ta­les­per­son, kritiserar idag regeringens klimatpolitik i en debattartikel på Supermiljöbloggen.

”Re­ge­ring­en har kon­se­kvent vägrat prata om trans­port­sek­torn i den ener­gi­kom­mis­sion man tillsatte efter valet, trots att det är helt avgörande för att klara de ut­ma­ning­ar vi står inför”, konstaterar Yngwe och Nordin.

Här är några av de exempel som artikelförfattarna tar upp:

  • Regeringen planerar att höja skatten på flera typer av bio­driv­me­del utan att kunna pre­sen­te­ra hur de ska undvika att mil­jö­vän­li­ga for­dons­bräns­len straff­skat­tas bort.
  • När in­fra­struk­tu­ren behöver för­be­re­das för el­bi­lar­nas intåg väljer re­ge­ring­en att dra in sats­ning­en på laddstol­par.
  • I dag råder en stor osäkerhet bland Sveriges företag, eftersom reglerna för mil­jö­bi­lar upphör att gälla efter 2016. Hur för­måns­be­skatt­ning­en ska se ut är oklart, eftersom re­ge­ring­en inte lämnat besked.
  • Yt­ter­li­ga­re en fråga som re­ge­ring­en valt att dra i långbänk är ett bonus/ma­lus-sy­stem, där de som köper törstiga bilar får betala skat­te­ra­bat­ter för dem som väljer bräns­lesnålt. Det vill man utreda på nytt, trots att det redan utretts under Al­li­ans­re­ge­ring­en, trots att det redan finns ett färdigt förslag.

”Vi i Cen­ter­par­ti­et har flera förslag för att närma oss en CO2-ne­u­tral trans­port­sek­tor. Förutom redan nämnda bonus/ma­lus-sy­stem vill vi införa en last­bilspre­mie, en morot för branschen att köpa mil­jö­vän­li­ga lastbilar. För att un­der­lät­ta om­ställ­ning­en till elbilar har vi även en stor satsning på 10 000 laddstol­par. Inför vår stämma i höst kommer vi också lägga fram flera nya förslag på området”, avslutar Yngwe och Nordin.

Läs debattartikeln i sin helhet