Blågula Bilen levererar Centerpartiets miljonstöd till Ukraina

När Centerpartiets Europaparlamentariker nu skickar omkring två miljoner kronor i direkt stöd till fronten i Ukraina, kommer detta att ske i samarbete med Blågula Bilen.
– Blågula Bilen är en stabil och leveranssäker verksamhet som gör skillnad vid fronten. Det känns tryggt att de tar hand om det, säger Emma Wiesner, Europaparlamentariker.

Emma Wiesner och Abir Al-Sahlani, Centerpartiets Europaparlamentariker, har beslutat att använda sina överblivna medel från arbetet i parlamentet till att stötta Ukraina. Totalt handlar det om ungefär två miljoner kronor som återstår vid mandatperiodens slut.

Nu är det klart att detta kommer att ske i samarbete med Blågula Bilen, som grundades av Take Anstoot i Linköping efter Rysslands invasion av Ukraina i februari 2022. Blågula Bilen köper själva in eller tar emot lastbilar och fyrhjulsdrivna pickuper och kör ner dem till Ukraina fullastade med utrustning. Dessa fordon levereras sedan direkt till Ukrainas militär.

– Vi har länge imponerats av arbetet som Blågula Bilen gör för Ukraina. Svenskt stål direkt till fronten. Det är att verkligen göra skillnad och många svenskar har under åren bidragit stort till leveranserna, säger Emma Wiesner.

– Ukraina behöver utrustning och genom att göra detta i samarbete med Blågula Bilen känner vi oss väldigt trygga med att rätt saker levereras till rätt plats, säger Abir Al-Sahlani.

Emma Wiesner och Abir Al-Sahlani träffade under torsdagen representanter för Blågula Bilen för att gå igenom de praktiska detaljerna kring samarbetet och leveranserna av utrustning till fronten i Ukraina.

– Det här kommer göra konkret nytta för soldaterna som varje dag kämpar för att befria sitt land. Fordon och utrustning går åt hela tiden så det här är väldigt välkommet, säger Stefan Persson från Blågula Bilen.

Foto, från vänster: Tomas Kolbjer, Blågula Bilen, Abir Al-Sahlani, Europaparlamentariker C, Axel Kurtson, Blågula Bilen, Emma Wiesner, Europaparlamentariker C, och Stefan Persson, Blågula Bilen.