Nu startar Alliansen sin valkampanj

Med start idag drar Alliansen igång en kampanjsatsning inför riksdagsvalet 2014. I ett utgångsläge där fler än 6 av 10 väljare överväger att rösta på Alliansen ser Centerpartiets partisekreterare Michael Arthursson fram emot valrörelserna.
- Vi lanserar den här kampanjen nu för att i god tid före valet få igång en diskussion om de frågor som är avgörande för Sverige riksdagsvalet, säger Michael Arthursson.
Det handlar om jobben, företagen som skapar jobben, skolan och välfärden. Tillsammans med övriga Allianspartier kan Centerpartiet se tillbaka på två mandatperioder där den politik som man gick till val på gemensamt har genomförts.
- Tillsammans med de andra allianspartierna har vi genomfört det mesta av det vi gick till val på. Nu ser vi resultatet av den politiken med bland annat sänkt restaurangmoms, sänkta arbetsgivaravgifter för unga, tusentals fler nya företag varje år och över 200.000 nya jobb, säger Michael Arthursson.
Kampanjen bygger på att dels lyfta fram den genomförda politiken, dels bädda för kommande mandatperiod för att fortsätta stärka jobben, företagen som skapar jobben och därmed resurser till välfärd och skola.
- För oss är det viktigt att de företag som skapar jobben har bra villkor. Fyra av fem nya jobb skapas i små företag. Ju fler människor som jobbar, desto fler människor betalar skatt och då blir det mer pengar till välfärden.
Förutom fokus på Alliansens egen politik kommer man också att syna oppositionen. En politik som utlovar ofinansierade och dyra reformer, och stora skattehöjningar som kommer att leda till att tusentals jobb innebär stora risker för Sverige.
- Oppositionen vill öka kostnaderna för att anställa och det slår hårt, speciellt mot de som är unga. Att anställa någon som är under 23 kommer att bli betydligt dyrare om oppositionen får sin vilja igenom. Det kommer att göra trösklarna in på arbetsmarknaden högre, och det blir svårare för unga att få sitt första jobb.