Starkt stöd för Centerpartiet hos småföretagare

Företagarförbundet Fria Företagare har i en enkätundersökning mätt förtroendet i företagarfrågor bland småföretagare. Centerpartiet får stöd av 20 procent av de svarande. - Småföretagarna, som skapar 4 av 5 nya jobb, har länge varit en tydlig prioritering för Centerpartiet. Därför är det roligt att vi får respons på vårt intensiva arbete för bättre villkor och fler jobb, säger Helena Lindahl.
Centerpartiet fick tillsammans med Moderaterna det särklass största stödet i undersökningen som Företagarförbundet Fria Företagare utförde. Med 20 % ligger Centerpartiet i toppen tillsammans med Moderaterna. Helena Lindahl, näringspolitisk talesperson, säger att Centerpartiet så sent som i slutet av år 2013 lämnade flera förslag för att förbättra villkoren för svenska företag. Bland dessa förslag finns utökat investeraravdrag, personaloptioner, enklare 3:12-regler i fåmansbolag och reformerad kapitalskatt så att de gynnar småskaligt långsiktigt kapital. - Vi vet att svenska företag, speciellt de små och växande, lägger grunden för att människor i hela landet ska ha ett jobb att gå till. Det är det vi jobbar utifrån och det är därför företagen har förtroende för oss, säger Helena Lindahl. Oppositionen – S (5%), MP (3%) och V (1%) – samlade tillsammans inte ens ihop hälften av Centerpartiets stöd hos företagarna. - Det är fullt naturligt. Företagare kan sin egen verksamhet och vet konsekvenserna av den politik som exempelvis Stefan Löfven föreslår. Det är inte en publik som tror på klyschor, säger Helena Lindahl.