Företagarna och LRF välkomnar bredbandssatsning

Ett smart sätt att stimulera tillväxten. Så beskriver organisationen Företagarna Centerpartiets och regeringens satsning på bredband på landsbygden.
I ett pressmeddelande lyfter Företagarna just begränsad internetuppkoppling som ett hinder för företag att växa på landsbygden. Därför välkomnas satsningen som presenterades av Annie Lööf idag.
- När 1/3 av landets befolkning bor i landsbygd samtidigt som tillväxtviljan är 15% större än i städerna så blir dagens budgetutspel från näringsdepartementet ett smart sätt att prioritera småföretag, säger Lars Jagrén, chefsekonom på Företagarna.
Även LRF hyllar satsningen och förbundsordförande Helena Jonsson menar att det bidrar till såväl ökad framtidstro som sysselsättning och välkomnar den positiva nyheten.
- Mer pengar till bredbandsutbyggnaden på landsbygden har varit extremt efterfrågat en längre tid. Därför är detta verkligen positiva nyheter för företag och boende på landsbygden. De boende står bokstavligen talat med spaden i handen för att komma igång med sina bredbandsprojekt säger Helena Jonsson.