EU-domstolen underkänner datalagringsdirektivet

EU-domstolen har idag meddelat att man ogiltigförklarar det så kallade Datalagringsdirektivet. I ett pressmeddelande skriver man att:
”Domstolen anser att direktivet utgör ett synnerligen allvarligt ingrepp i den grundläggande rätten till respekt för privatlivet och skydd för personuppgifter genom att kräva att dessa uppgifter ska lagras och genom att ge behöriga nationella myndigheter tillgång till dessa uppgifter.” Dagens besked välkomnas av Fredrick Federley, Centerpartiets riksdagsledamot och en av toppkandidaterna till Europaparlamentet."
Centerpartiets EU-parlamentariker, Kent Johansson, konstaterar att beslutet är ett välkommet vägval för den personliga integriteten.
- Den här domen är en milstolpe i kampen för integritet och grundläggande rättigheter. Jag hoppas att sådana här tydliga besked kommer att stoppa dem som försöker komma med liknande integritetskränkande förslag i framtiden, säger Kent Johansson.
Fredrick Federley, tredje namn på Centerpartiets vallista till Europaparlamentet, menar att det är en viktig seger - men att det krävs fler för att säkra den personliga integriteten.
-  Bara för att EU-domstolen nu ogiltigförklarar direktivet är kampen inte över. De krafter som vill ha detta finns fortfarande kvar och därför är det mycket viktigt att nästa parlament innehåller människor som ser till att fortsätta kampen för att begrava förslaget en gång för alla. Jag kommer att fortsätta ta kampen för den personliga integriteten, säger Fredrick Federley.