• / Press
  • / Pressmeddelande
  • / Kent Johansson: Öppenhet och transparens kan hindra ny Tamiflu-skandal

Kent Johansson: Öppenhet och transparens kan hindra ny Tamiflu-skandal

De nya EU-regler som införts kommer att förhindra att historien med det verkningslösa läkemedlet Tamiflu upprepar sig. Det säger Kent Johansson, EU-parlamentariker för Centerpartiet, som var med och förhandlade fram reglerna som ska främja öppenhet och transparens.
– Det är en riktig praktskandal att  260 miljoner kronor av svenska skattepengar lades på läkemedel som inte fungerade bättre än vanlig Alvedon, säger han om problemen med Tamiflu-upphandlingen i Sverige. Kent Johansson var med och förhandlade fram de nya reglerna i Europaparlamentets utskott för forskning. – Nu har vi äntligen fått på plats nya EU-regler för öppenhet och transparens så att vi inte kan bli förda bakom ljuset nästa gång. – De nya reglerna innebär att alla kliniska prövningar av läkemedel i Europa måste registreras och att resultaten måste publiceras i en offentlig databas. Det här är ett oerhört viktigt framsteg för öppenheten, som gör det möjligt att kontrollera om läkemedel är lika effektiva som läkemedelsbolagen hävdar, säger Kent Johansson.  Läs mer på Kents blogg.