Centerpartiets EU-kampanj - Statistiskt sett är du centerpartist

Vid en presskonferens idag presenterade Centerpartiet sin valkampanj inför EU-valet. Ett av huvudbudskapen är att bidra till att öka valdeltagandet. EU är för viktigt för att glömmas bort.
- EU-valet är viktigt för Centerpartiet och för Sverige. Tyvärr är det alltför lite fokus på att det snart är EU-val både i media och från flera av de politiska partierna. Vår ambition är att driva om EU-frågorna ur ett vardagsnära perspektiv. Därigenom hoppas vi bidra till att öka valdeltagandet. Vi tror också det är en bra väg för att nå målet om att Centerpartiet ska göra ett bättre EU-val än 2009, säger Michael Arthursson, partisekreterare i Centerpartiet.
Centerpartiet går till val på temat närodlad politik. Det handlar om att flytta makten närmare människor och om att tillvarata det gröna, det liberala och det lokala. Det gäller i höstens val men det gäller också i EU.
- I EU-kampanjen har vi valt att prioritera tre frågor. Det handlar om ett grönare EU som gör mer för klimatet och förnybar energi. Det handlar om att minska detaljstyrningen och att EU ska göra färre saker men göra dem bättre. Dt handlar om att säga ja till EU men nej till euron.
Den kampanj som Centerpartiet driver inför EU-valet bygger på att statistiskt sett är du centerpartist. Då de tre prioriterade frågorna är det som också svenska folket i opinionsundersökningar tycker är det som EU ska ägna sig åt är det självklart för kommunikationschef Ola Spännar att gå ut med budskapet om att de flesta svenskar tycker som Centerpartiet.
- Närodlad politik är det övergripande kampanjtemat vi har hela valåret och det summerar också vår syn på EU-frågorna. Då har vi en intresseväckare som säger att statistiskt sett är du centerpartist. Det är en logisk följd av att våra prioriterade frågor också är de som är viktiga för väljarna. Svenska folket tycker som vi och då vill vi berätta det.