Stark Lööf debatterade under torsdagskvällen

Centerpartiets linje för djurskydd är den enda vägen att gå. Det stod återigen klart efter kvällens debatt mellan Annie Lööf och Åsa Romson i Bar&Politik.
- Centerpartiet vill se ett smalare men vassare EU där ni vill centralisera, sa Annie Lööf i debatten.
Det handlar om grisar vars uppfödning strider mot EU:s regler. Avklippta knorrar och stor onödig antibiotikaanvändning är bakgrunden till mycket av det billiga kött vi kan köpa i mataffären. Därför har Centerpartiet krävt ett stopp för utländskt griskött i svenska landsting och skolor om inte djuren har fötts upp efter de djurskyddsregler som gäller.
- Centerpartiet har krävt ett tak för antibiotikaanvändningen i EU, sa Annie Lööf.
Förutom djurrätt debatterades också klimatet och Annie Lööf lyfte tydligt fram vikten av att minska antalet utsläppsrätter istället för att införa ett nationellt prisgolv, ett förslag som många miljöorganisationer sågat vid fotknölarna.
- Bland annat Greenpeace har sågat precis det ni vill göra därför att det inte minskar utsläppen, sa Annie Lööf till Åsa Romson.