Danska ministern till Eskil Erlandsson: Ni är bättre på djurskydd

Grisfrågan fortsätter att vara i ropet inför morgonens val, och nu backar Danmark och erkänner i ett brev till Eskil Erlandsson att Sverige är bättre på djurskydd.
Det var tidigare i våras som Eskil Erlandsson skrev brev till sin danska kollega för att bjuda honom till Sverige för att på plats se hur de svenska grisarna lever. Samtidigt har Eskil Erlandsson också uppmanat EU-kommissionen att sätta press på Danmark för att se till att de djurskyddsregler som finns faktiskt följs. Den senaste veckan har larmen om de danska grisarna duggat tätt och frågor om svanskupning och överdriven antibiotikaanvändning har skapat rubriker. Bekräftelsen från den danska ministern är ytterligare ett bevis för att Centerpartiet är det parti som starkast tar ställning för djuren och en hållbar livsmedelsproduktion. Med en uppmaning till svenska folket att ta ställning för grisen och #grislöftet i sociala medier vill Centerpartiet lyfta grisarnas situation och också konsumenternas rätt till bra kött, från friska djur som levt under bra förhållanden.
- Jag tycker att det är viktigt att man tar ställning som konsument och att det som tillhandahålls är sunt och kommer från djur som haft ett bra liv, säger Eskil Erlandsson.
Läs mer i Expressen.