Annie Lööf: Det viktigaste för unga är en fot in på arbetsmarknaden

Arbetsrätten handlar lika mycket om de som ännu inte har ett jobb som de som redan har en anställning. Det stod klart då Annie Lööf debatterade arbetsmarknad och arbetsrätt mot Jonas Sjöstedt i SVT under måndagsmorgonen.
- Fyra av fem jobb i Sverige är fasta anställningar, det är normen i Sverige och det kommer fortsättningsvis också att vara normen. Men det är viktigt att det också finns utrymme för andra typer av anställningar, inte minst för de som står utanför arbetsmarknaden och inte har ett jobb. För den som är arbetslös så är det inte den fasta anställningen som är en garant utan en fot in på arbetsmarknaden är biljetten till lön och arbetskamrater, sa Annie Lööf.
Skiljelinjen mellan parterna i debatten var tydlig och Annie Lööf poängterade vid upprepade tillfällen att det viktigaste för unga människor inte är att det finns fasta anställningar med rätt till heltid, det är möjligheten att  få en fot in på arbetsmarknaden. I den aspekten är visstidsanställningar, bemanningsanställningar eller timanställningar en nödvändig bit i det pusslet.
- Om unga människor ska kunna få en fot in på arbetsmarknaden är det också viktigt att vi behåller möjligheten till just det. Sverige är bäst i EU på att få antalet anställda att gå från visstidsanställningar till tillsvidareanställningar. En visstidsanställning är den överlägset viktigaste ingången till ett fast jobb. Vänsterpartiet vill förbjuda precis det här vilket bara kommer leda till färre jobb och högre arbetslöshet,  sa Annie Lööf.

Läs mer om Centerpartiets politik för jobben här.