Svenska folket vill behålla RUT-avdraget

RUT-avdraget riskerar att avskaffas om oppositionen vinner valet i höst. Flera partier går till val på att slopa avdraget och göra tiotusentals människor arbetslösa. Om avdraget försvinner blir dessutom majoriteten av svenskarna besvikna. Det visar en undersökning som SVT beställt.
RUT-avdraget som Centerpartiet drivit från första början har, förutom att göra tusentals svarta jobb vita, även underlättat vardagen för väldigt många. I och med reformen öppnade sig möjligheten att med skattesubvention kunna köpa hjälp till hemmet och därmed underlätta vardagen och livspusslet.
- RUT-avdraget är bra ur flera aspekter. Det handlar om att svarta jobb tvättats vita. Det handlar om att förenkla livspusslet för väldigt många människor. Men det handlar också om att ett stort antal nya företag kunnat skapas tack vare detta vilket i sin tur också leder till att många, främst kvinnor, fått ett jobb, säger Annie Lööf.
I undersökningen som SIFO genomfört på uppdrag av SVT uppger majoriteten av de som svarat att de vill att avdraget ska behållas i sin nuvarande form.
- Nu ser vi en bekräftelse på det vi vetat hela tiden, nämligen att RUT-avdraget uppskattas av svenska folket som utnyttjar möjligheten till hjälp i hemmet och som är rädda för att det kan försvinna om oppositionen tar makten i höst. Eftersom kvinnor traditionellt utför det mesta av arbetet i hemmet skulle ett slopat RUT-avdrag innebära att många kvinnor får dubbelarbeta ännu mer än vad som sker idag. För mig som feminist är det mycket provocerande, säger Annie Lööf.
Här kan du läsa Centerpartiets politik för RUT-avdraget.