”Miljöpartiet går ironiskt nog utsläpparnas ärenden”

Det var bland annat så som Centerpartiets chefsekonom Martin Ådahl kommenterade Gustav Fridolins sommartal idag när han deltog live i Aftonbladets studio.
Bland annat tyckte Martin Ådahl att Miljöpartiets språkrör Gustaf Fridolin begår ett stort misstag när han låter MP ställa klimatomställning och miljöinsatser mot tillväxt. I praktiken bekräftar han just de fördomar som utsläpparna sprider. Martin Ådahl lyfte också Miljöpartiets vänstervridning som ett stort problem. Enligt honom är Gustav Fridolins fluffiga retorik om skolan som bekräftar vänstervridningen. Många MP-väljare är nog ovetande om att deras barns friskola skulle tvingas stänga om MP fick styra skolpolitiken och införde sitt förbud mot de flesta friskolors sätt att organisera sig. Martin Ådahl tyckte också att Fridolin ibland sade emot sig själv. - Han talar om fler manliga lärare, vilket ingen är emot, men vill samtidigt stoppa alla de kvinnor som driver privata friskolor. Enligt Martin Ådahl är det lite som när någon köper något som han eller hon tror är en ekologisk glass men som sedan visar sig vara full av märkliga E-nummer när man läser innehållsförteckningen. I detta fall är det inte E-nummer utan V-märkta förslag.
Martin Ådahl anser också att Fridolin i sitt tal undvek att förklara vad MP tycker om tillväxt och miljö. Något som partiet på sin kongress gjorde till varandras motsatser. Enligt honom är detta något som paradoxalt nog hjälper motståndarna. - De goda krafterna kan peka på att miljöhänsyn och klimatomställning tvärtom stärker tillväxten. Det saboterar MP nu. Enligt Martin Ådahl är det just den typen av vanföreställningar som de miljöförstörande särintressena använder för att stoppa nödvändiga miljöåtgärder. - Jag har alltid argumenterat för fler uppgörelser mellan Alliansen och MP, men vänstervridningen under Fridolin gör det tyvärr hart när omöjligt idag.
Titta på hela inslaget: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19056579.ab