Lööf: Sänkta arbetsgivaravgifter för unga i fokus

Centerpartiets viktigaste valfrågor är miljön och jobben där särskilt jobb åt unga står i fokus. Centerpartiet kommer att fortsätta driva sänkta arbetsgivaravgifter för unga och det blir en central fråga i höstens riksdagsval, säger partiledare Annie Lööf i en intervju i Dagens Nyheter idag.
– Vi vann EU-valet genom hårt arbete och tydliga profilfrågor, inte minst inom miljö och klimat. Inför höstens val kommer vi att fortsätta driva på inom miljö- och klimatfrågor men också jobb och företagande i hela landet, säger Annie Lööf.
En av centerpartiets profilfrågor är halveringen av arbets­givaravgifterna för unga. Reformen har blivit kritiserad av de tre rödgröna partierna som har lovat att ta bort ungdomsrabatten. Men Centerpartiet vill gå ett steg längre och sänka arbetsgivaravgifterna för unga ytterligare, ner till tio procent.
– Det viktigaste för mig är att fortsätta sänka kostnaderna för små ­företag så att unga kan få jobb, ­säger Annie Lööf.
Vad gäller den andra viktiga valfrågan, miljön, så förtydligar Annie Lööf i DN att Centerpartiets linje är att partiet vill ha bindande mål för både förnybar energi och utsläpp i EU och det är också partiets ståndpunkt i EU-parlamentet.
– Vi går alltid till val som Centerpartiet. I EU-valet var vi den borgerliga gröna rösten och det tänker vi även vara i höst. Ju större ­Centerpartiet blir, desto grönare blir alliansen.
Smutsiga bilar betalar till de mer miljövänliga bilarna Vidare skriver DN om att Annie Lööf vill gå till val på en ny sorts skatteväxling. Ett så ­kallat Bonus Malus-system, där ägarna till bilar som släpper ut mycket koldioxid betalar subventionen till supermiljöbilarna, ska få fart på omställningen, hoppas Annie Lööf.
– I Frankrike låter man de riktigt smutsiga bilarna betala en avgift som går till de riktigt klimatsmarta bilarna i form av en bonus. Då kan man nog komma upp i lite mer än vad vi har i dag, då det är på 40.000 kronor ungefär.
Hur stor skulle avgiften då bli på de största bilarna?
– Det får vi återkomma till. Det är viktigt att hitta ett styrmedel som gör att vi styr mot mer klimatsmarta bilar. Det kan även vara större ­bilar som har en ny teknik, hybrid­modeller eller utsläppssnåla motorer, säger Annie Lööf till DN.
Hela artikeln finns att läsa här.