Jobb i fokus i dagens partiledardebatt

Idag hölls den sista partiledardebatten inför valet i höst. Annie Lööf talade om jobben och attackerade oppositionens jobbpolitik.

- Sverige har inte råd med en politik som inte skapar jobb eller med tandlösa garantier och fluffiga målsättningar. Vi behöver istället se till att företagen har råd att växa och anställa. Det gör vi genom sänkta kostnader, genom mindre regelkrångel och genom att förändra en stelbent arbetsmarknad som har stängt dörren för dem som mest behöver komma in, sa Annie Lööf.

- Under tiden Alliansen varit vid makten har vi genomfört en lång rad reformer för att få människor i jobb. Kostnaderna för att anställa har sänkts, både på bredden och riktat direkt mot de grupper som behöver det bäst. Sveriges största ungdomsarbetsgivare, hotell- och restaurangföretagen, har fått sänkt moms vilket gett resultat. Sysselsättningsgraden hos unga (15-24 år) är högre nu än i den brinnande högkonjunkturen 2006. Tre av fyra nya jobb som skapats sedan 2006 har gått till utrikes födda, fortsatte näringsministern.

Skillnaderna mellan oppositionspartierna och Alliansen blev tydlig i debatten, även om det fortfarande är oklart vilken jobbpolitik som kommer att råda efter höstens val om oppositionen kommer att vinna.
- Om Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet skulle vinna i höst, då har de 15 dagar på sig att jämka ihop sig. Frågan är, ska vi förbjuda tillväxt som Miljöpartiet vill eller ska vi ha fler som jobbar? Ska man förkorta arbetstiden? Ska RUT-avdraget avskaffas? Ska friåret införas? Ska fastighetsskatten införas? Säger man ja eller nej till arbetskraftsinvandring, frågade sig Annie Lööf.
Det var dock inte bara en debatt om jobben utan även vinster i välfärden diskuterades, och när Annie Lööf debatterade med Jonas Sjöstedt hettade det till.
- 9 av 10 företag är småföretag, med en eller två skolor. Fjärran från en multinationell skatteplanerande skolkoncern. Om Jonas Sjöstedt får bestämma kommer deras framtidsdrömmar att grusas och tusentals uppskattade, framgångsrika, små skolor i hela Sverige kommer att stänga. På dörren kommer det att hänga en skylt med texten ”stängt på grund av ideologi”.