Inför ursprungsmärkning av mejeriprodukter - kampanj Hållbarmat.se

Centerpartiet föreslår idag införandet av en ursprungsmärkning av mejeriprodukter. I samband med det lanseras också kampanjen hållbarmat.se

Intresset för mat är stort i Sverige idag. Allt fler människor vill göra aktiva val i affären och söker sund och säker mat som är producerad på ett hållbart sätt. Centerpartiet bejakar detta och tycker inte att man som konsument ska behöva vara detektiv i kyldiskarna för att hitta det man söker. Därför föreslår vi att det införs en ursprungsmärkning på mejeriprodukter, likt den som idag finns för bland annat nötkött.

- Man ska inte behöva vara detektiv i affären för att kunna göra ett hållbart val. Vill man exempelvis köpa svensk mjölk och hushållsost så ska det vara enkelt. Därför vill vi se en ursprungsmärkning av mejeriprodukter, säger Landsbygdsminister Eskil Erlandsson (C).
Här kommenterar Eskil Erlandsson förslaget i Sveriges Radio Ekot
För att ytterligare belysa frågan om att göra det lättare för konsumenterna att göra egna val, lanserar vi idag också kampanjen hållbarmat.se. Där finns information om hur vi i Centerpartiet vill nå målen om en giftfri vardag och hållbar mat.