Lööf: Vi tar jobbfajten

Idag valspurtar Centerpartiet och Alliansen i Kungsträdgården. Fokus ligger på vägvalet: Fler eller färre jobb.
- Vi tar jobbfajten! Det är Alliansen som vill förenkla, bygga bredband, järnväg och väg. De rödgröna vill krångla, dra ner väganslagen med 10 miljarder och kraftigt höja skatterna, sade partiledare Annie Lööf under presskonferensen i Kungsträdgården.
En politik som sätter människan i centrum måste fokusera på jobben. Genom arbete får människor möjlighet att förverkliga sina drömmar och nå sina mål. Ett jobb ger trygghet och makt över vardagen, men också gemenskap och en känsla av att vara behövd. Jobb skapas av företag som växer och anställer. Fler jobb i växande företag betyder ökade skatteintäkter, vilket i sin tur finansierar vår gemensamma välfärd. Det var Alliansens budskap idag under valspurtens inledande presskonferens i Kungsträdgården.
Vidare berättade Annie Lööf om Alliansens fortsatta arbete med att minska regelkrånglet och kostnaderna för företagen.
- Vi vill skapa en digital tjänst ”en dörr in” för företagens uppgiftslämning och därigenom förenkla företags kontakter med det offentliga och begränsa antalet myndighetskontakter.Vi vill mer än halvera den tid det tar att starta ett företag i Sverige och sänka kravet på aktiekapital för att sänka trösklarna för att starta aktiebolag. Vi vill ställa krav på att alla myndigheter och kommuner sätter en tydlig tidsgräns för handläggningstider, sade Annie Lööf.
Klockan 14.00 kliver Alliansens fyra partiledare upp på scenen i Kungsträdgården för en gemensam valspurt inför valet om en vecka.
Du kan läsa Alliansens pm från dagen här