MP:s "ekonomi utan tillväxt" gröper ur välfärden

-Miljöpartiets politik om nolltillväxt motsvarar 155 miljarder kronor i tappade skatteintäkter. Deras politik skulle gröpa ur välfärden, säger Annie Lööf i SVT Rapport ikväll, apropå en rapport som Centerpartiet tagit fram för att visa hur Miljöpartiets nolltillväxt skulle slå mot Sveriges kommuner.
Miljöpartiet går till val på en ekonomi utan tillväxt, vilket skulle innebära 155 miljarder kronor i uteblivna skatteintäkter mellan 2014-2018. Centerpartiet har räknat på hur en ekonomi utan tillväxt och detta skulle slå mot både jobben och miljön. Siffran 155 miljarder kronor talar sitt tydliga språk: de räcker till 80 procent av Sveriges lärarlöner.
-  Tillväxt och grön omställning behöver inte stå emot varandra. Sverige har minskat sina utsläpp med 23 procent samtidigt som vi har ökat BNP med 64, säger Annie Lööf.
Vi Centerpartiet anser att tillväxten är det samlade resultatet av människor och företags försök att göra saker bättre och effektivare. Det är resultatet av människors försök att förbättra sin vardag.
- Vi behöver tillväxt för att kunna bygga en hållbar  energi med vindkraftverk, solel och miljöbilar. Vi måste också ha tillväxt för att skapa fler jobb i hela landet och klara välfärden, säger Annie Lööf.
Se Rapport-inslag om effekterna av nolltillväxt slår (6.05 in i inslaget)
Ladda ner rapporten

här