Centerpartiet får tre toppositioner i riksdagen

Centerpartiet får toppositioner i Skatteutskottet, Miljö- och Jordbruksutskottet och EU-nämnden. Det står klart sedan nomineringarna till riksdagens utskott tillkännages idag. I samband med detta byter Centerpartiet ekonomiskpolitisk talesperson till Emil Källström.
Per Åsling, riksdagsledamot från Jämtland, blir ordförande i Skatteutskottet. Lena Ek, före detta miljöminister, blir vice ordförande i riksdagens miljö- och jordbruksutskott och Eskil Erlandsson, före detta landsbygdsminister, blir vice ordförande i EU-nämnden.
-Det är glädjande att tunga riksdagsledamöter från Centerpartiet har utsetts till tre för oss mycket viktiga poster. I valrörelsen prioriterade vi miljö och företagande och vi kan i och med dessa utnämningar fortsätta detta arbete viktiga i riksdagen, säger Anders W. Jonsson, Centerpartiets gruppledare i riksdagen.
I samband med detta byter Centerpartiet ekonomiskpolitisk talesperson till Emil Källström, som från och med nu blir ordinarie ledamot i Finansutskottet.

Övriga nomineringar till riksdagens utskott:
Övriga nomineringar:
Ledamot i Riksdagsstyrelsen blir Anders W Jonsson Ledamot i Utrikesnämnden blir Annie Lööf Ledamot i Nordiska rådets svenska delegation blir Ola Johansson

Läs mer om Per Åsling
Läs mer om Lena Ek
Läs mer om Eskil Erlandsson
Läs mer om övriga riksdagsledamöter