Per Åsling: Ideell verksamhet ska inte betala moms

Sedan årsskiftet måste ideella second hand-butiker, som förut varit momsbefriade, betala 25 procent i moms vilket kan innebära att flera verksamheter måste läggas ned. Per Åsling uttalar sig i SVT om den nya momsen.

– Jag tycker det här är alldeles fel, ideell verksamhet ska inte behöva betala moms, ideell verksamhet runt om i landet, föreningar, driver ju en väldigt betydelsefull och viktig social verksamhet, och jag förutsätter att regeringen snarast möjligt kommer med förslag på förnyade regelverk, säger Per Åsling, Centerpartiets skattepolitiske talesperson.

I ett svar på en skriftlig fråga skriver finansminister Magdalena Andersson att hon inte avser att vidta några omedelbara åtgärder vilket Per Åsling reagerar över:

– Det är oerhört viktigt att regeländringen sker snabbt så att vi kan skicka den signalen till alla människor runt om i landet som jobbar inom den ideella föreningsverksamheten och som är väldigt oroliga nu för möjligheten att fortsätta.

Läs mer om Centerpartiets politik om moms.