Annie Lööf till Stanford, Tesla och Google

Igår reste Annie Lööf till Texas och Kalifornien för att besöka företag, universitet och entreprenörer, med fokus på innovationsprocesser, riskkapital och ny teknik. Målet med resan är att hämta hem kunskap och erfarenheter till Centerpartiets pågående arbete med att bredda och utveckla sin närings- och innovationspolitik.

- Sverige är i dag EU:s mest innovativa land, men det är en position som inte försvarar sig själv. Utmaningarna mot vår konkurrenskraft blir större för varje dag. Jag åker till USA för att fördjupa mig i vad Sverige behöver göra för att kunna behålla sin starka ställning gentemot både europeiska konkurrenter och de riktigt innovativa och konkurrenskraftiga amerikanska delstaterna, säger Annie Lööf.

Resan inleds i Austin, Texas, för den årliga teknik- och entreprenörskapsfestivalen South By South West, för att fortsätta vidare till Palo Alto och Silicon Valley. Under resan kommer Annie Lööf bland annat att besöka Stanford & Wallenberg Business Link, svenska riskkapitalbolaget Creandums USA-kontor, Nordic Innovation House, Tesla och Google.