Helena Lindahl: Mikael Damberg borde skämmas

Medier har i dagarna rapporterat om Mikael Dambergs påhopp på äldre företagare i en intervju med tidningen Driva Eget.

Näringsministern säger till tidningen att äldre företagsägare är ”rädda för att gå på export”, för att de ”inte kan språket så bra”. Han hävdar också att de ”inte har så bra utbildning”.

Nu får han mothugg från Centerpartiets näringspolitiska talesperson Helena Lindahl.

"Så ser alltså Sveriges näringsminister på våra äldre företagare som kämpar och sliter för att få sina verksamheter att gå ihop och rendera några slantar på toppen av pensionen. De skapar jobb och drar in skattepengar. Som tack för hjälpen får de en verbal käftsmäll levererad från högsta ort. Man skäms å regeringens vägnar", skriver hon i en debattartikel i Expressen.

Lindahl anser att Dambergs uttalande är häpnadsväckande, speciellt med tanke på vilken politik den rödgröna regeringen vill driva på företagarområdet.

"Det är stor ironi att näringsministern gnäller på att äldre företagare inte anställer unga människor, när hans regering samtidigt planerar en stor höjning av arbetsgivaravgifterna för att anställa unga. För att anställa ungdomar mellan 18-23 kommer det kosta tre gånger så mycket i arbetsgivaravgifter när Damberg och hans kolleger har skridit till verket. Med de planerna i skrivbordslådan är det häpnadsväckande att han har mage att klaga på anställningsviljan hos äldre företagare", skriver hon.

Läs debattartikeln i Expressen
Läs Mikael Dambergs uttalanden i Driva Eget