• / Press
  • / Pressmeddelande
  • / Federley och Verhofstadt: EU:s inställning till Putin är alltför mjuk

Federley och Verhofstadt: EU:s inställning till Putin är alltför mjuk

Centerpartiets EU-parlamentariker Fredrick Federley skriver i dag tillsammans med Guy Verhofstadt, ledare för den liberala partigruppen i EU-parlamentet, ALDE, på SvD Brännpunkt.

Deras budskap är att EU:s inställning till Putin är alltför mjuk. Federley och Verhofstadt föreslår flera åtgärder för att möta ett växande hot från Ryssland. Bland annat vill de förlänga sanktionerna mot Ryssland direkt och utreda det ryska stödet till högerextrema partier i Europa.

"Putin förlänger ständigt sina armar in i unionen, inte minst genom att på olika sätt bidra med kapital till högerextrema partier som verkar i medlemsländerna. Väljarna har rätt att veta om lånen som dessa partier fått beviljade i ryska banker kom med några förbehåll", skriver de.

Federley och Verhofstadt vill också att EU inleder ett mer intensivt samarbete mellan EU och ryska studenter, företagare och forskare.

"Putin är inte Ryssland och Ryssland är inte Putin, även om det i bland kan verka så. Det är viktigt att komma ihåg att EU inte är i konflikt med den ryska befolkningen. Medlemsländernas ledare bör visa det, genom att besluta om ett paket med åtgärder för intensivare samarbete mellan EU och ryska studenter, företagare och forskare. De ryssar som kämpar för demokrati och frihet på hemmaplan förtjänar EU:s stöd", skriver de på SvD.se.

"Dessa kraftfulla åtgärder hade stats- och regeringscheferna kunnat besluta om på sitt toppmöte. I stället landade man i en hållning som ger Putin tid och utrymme att fortsätta förverkliga sina planer på ett stor-Ryssland. Den mjuka inställningen håller inte när man har att göra med en president som ljuger för hela världen om sin inblandning i annekteringen av ett grannland", avslutar Federley och Verhofstadt.

Läs debattartikeln på SvD Brännpunkt