Kristina Yngwe ny vice ordförande i Miljö- och jordbruksutskottet

Centerpartiets riksdagsgrupp beslutade i dag att utnämna Kristina Yngwe till vice ordförande i Miljö- och jordbruksutskottet.

- Det känns otroligt roligt att få det här förtroendet. Jag är ödmjuk inför uppgiften och kommer göra mitt bästa för att fortsätta det framgångsrika arbete som Centerpartiet bedrivit i Miljö- och jordbruksutskottet under lång tid, säger Kristina Yngwe.

Yngwe sitter i riksdagen sedan valet 2014 och blir nu alliansens främsta företrädare i miljö- och jordbruksfrågor.

- Det ska bli spännande att grotta ned sig ytterligare i de här frågorna. Min bakgrund är ju bland annat inom jordbruket där jag har arbetet som rådgivare bland annat inom klimat- och hållbarhetsfrågor. Men den erfarenheten vill jag jobba vidare med Centerpartiets prioriterade frågor om miljö, klimat och jordbruk, säger hon.

- Allianspartierna i Miljö- och jordbruksutskottet har haft ett väldigt bra samarbete. Jag är övertygad om att det kommer fortsätta och att vi tillsammans kan bedriva en kraftfull opposition i de viktiga frågor som behandlas i utskottet, säger Yngwe.

Kristina Yngwe är utbildad mark- och växtagronom och driver ett jordbruk utanför Ystad. Hon har tidigare suttit som ordförande i LRF Ungdomen och blev nyligen utsedd till Årets Agronom 2015.

Dagens beslut innebär att Lena Ek lämnar sin post som vice ordförande i Miljö- och Jordbruksutskottet. Lena Ek ställer inte heller upp för omval till sina platser i verkställande utskottet och partistyrelsen.

- Från mig själv och Centerpartiets riksdagsgrupp vill jag rikta ett varmt och uppriktigt tack till Lena för hennes insatser, inte bara i Miljö- och jordbruksutskottet utan också i Centerpartiets verkställande utskott och partistyrelse, säger Annie Lööf.

Här kan ni läsa mer om utnämningen.