Centerpartiet efterlyser fler vägar till lagliga jobb

Idag följer Dagens Nyheter upp sitt avslöjande om ”De osynliga”, artikelserien som beskriver hur migranter som kommer till Sverige far illa på svensk arbetsmarknad, med politiska kommentarer om avslöjandet.

Centerpartiets chefsekonom Martin Ådahl är tydlig i sin syn på vad som behövs för att åstadkomma en förändring. Det handlar om att öppna upp den svenska arbetsmarknaden ännu mer och inte fastna i tron att ytterligare skärpta kontroller på arbetsmarknaden.

- Det är mycket bra att DN visar på den här dolda sidan av svensk arbetsmarknad. Det är ett skrämmande stort problem som vi ofta inte låtsas om. En av lösningarna måste vara bättre vägar för de här människorna till vanliga, vita skatte¬betalande jobb. Självklart måste man stoppa illegala kontrakt och fusk men det räcker inte. Vi har redan en av världens mest kontrollerade arbetsmarknader och trots det finns de här människorna här, säger Martin Ådahl till DN.

Martin Ådahl pekar också på att förändrade anställningsformer och skattesubventioner som sänker trösklarna är en nödvändig väg att gå.

- Det är därför startjobb, introduktionsavtal och rut och rot är så enormt viktiga så att människor kan komma in på arbetsmarknaden den officiella vägen i stället för att hamna i träsket med svarta jobb, säger Martin Ådahl till DN.