Mama Mia, Tesla och Mattias Klum på C:s tredje dag i Almedalen

Centerpartiets stjärnparad fortsatte idag tisdag, tillika Almedalsveckans tredje dag. Bland annat genomfördes ett mångfaldsseminarium och klockan 17.00–18.00 träffade Annie Lööf väljare på St Hansplan. Vi har även fått tillfället att gratulera vår partisekreterare Mikael Artursson, som efter en stark insats vann Visitas kockduell.

Centerpartiets gruppledare Anders W Jonsson träffade Christina Wahlström, grundare av Skandinaviens största privata kvinno- och barnhälsomottagning Mama Mia, för att prata om vinsterna för samhället med valfrihet och mångfald i välfärden.

– När jag startade kallade man mig för en korvgumma på stan som sålde mödravård. I dag är vi en koncern som omsätter 130 miljoner, sa Christina Wahlström.

Kristina Yngwe, vice ordförande i miljö- och jordbruksutskottet, pratade med naturfotografen Mattias Klum om miljö, klimat och Östersjön. Båda två är förhoppningsfulla inför klimatmötet i Paris senare i år.

Vår ekonomisk-politiske talesperson Emil Källström pratade ekonomi med Claes Hemberg, sparekonom på Avanza. Han träffade även Teslas Nordenchef Peter Bardenfleth-Hansen. Temat för samtalet var visionen om en fossifri flotta och vad politiker kan göra för att förenkla det skiftet.

– Vi genomförde miljöbilspremien i regeringen, vilket gör att det finns radikalt fler miljöbilar i Sverige idag. Vi vill också genomföra ett bonus/malus-system, där miljöfarliga bilar får betala rabatter för miljövänliga bilar, sa Emil Källström.

Peter Bardenfleth-Hansen bekräftade att incitament genom rabatter på inköpspris och andra incitament som bonus/malus är helt rätt väg att gå och meddelade att Tesla kommer fortsätta bygga laddstationer i takt med att marknaden växer.