Centerpartiet välkomnar att Mjölklöftet införs i hela landet

Efter Centerpartiets initiativ "Mjölklöftet" - en extra krona för mjölken som går oavkortet till bonden - genomförs nu modellen i hela landet.
Det meddelar Ica Sverige och LRF i en artikel på SvD Debatt.

- Att modellen nu genomförs i hela Sverige känns förstås väldigt roligt. Jag hoppas och tror att Centerpartiet har bidragit och inspirerat till detta, säger Eskil Erlandsson, landsbygdspolitisk talesperson i Centerpartiet.

Det var i början av året som Centerpartiet tog initiativ till att sprida "Mjölklöftet", en modell där kunden erbjuds betala en extra krona för mjölken, som går oavkortat till den lokala mjölkbonden. Medier över hela landet rapporterade om "Mjölklöftet" och ett antal butiker runtom i Sverige bestämde sig för att införa modellen.

Nu meddelar Ica Sverige och LRF att modellen genomförs i alla Ica-butiker i hela landet.
"De kunder som vill vara med på ­denna insats kan då genom att välja dessa mejeriprodukter när de handlar vara med och välja att ersätta mjölkbönderna med en extra mjölkkrona. LRF och mejeriföreningarna ombesörjer att mjölkkronan går oavkortat till Sveriges mjölkbönder", skriver Anders Källström, vd för LRF, och Anders Svensson, vd för Ica Sverige, på SvD Debatt.

Nyheten välkomnas av Centerpartiets landsbygdspolitiska talesperson Eskil Erlandsson.

- Att modellen nu genomförs i hela Sverige känns förstås väldigt roligt. Om vi lyckades påverka LRF och Ica Sverige till att ta detta steget vet jag inte, men jag hoppas och tror att vi har bidragit och inspirerat till detta. Jag är övertygad om att väldigt många svenska konsumenter är beredda att betala en extra krona för mjölken om de vet att den går oavkortat till den lokala mjölkbonden, säger han.

Enligt Ica och LRF kommer det inbringa cirka 100 miljoner kronor, inklusive 25 miljoner kronor som Ica själva går in med, till de svenska mjölkbönderna.

- Det behövs förstås mycket mer för att komma tillrätta med mjölkkrisen, det ska man vara tydlig med, men detta är ändå ett viktigt steg. Det är riktiga pengar som kan påverka direkt, säger Eskil Erlandsson.

Nu uppmanar han fler livsmedelskedjor att haka på.

- Initiativet kan förhoppningsvis leda till att fler kedjor följer med och bidrar på samma fina sätt. Jag hoppas och tror att de andra stora matvaruhandlarna vill vara med och dra sitt strå till stacken, säger Erlandsson.

Läs artikeln i SvD

Läs om Centerpartiets förslag för att bromsa mjölkkrisen:
Tio punkter för att stärka bönderna
Ge mjölkbönderna uppskov på skatten
Höj tillfälligt EU:s interventionspris och betala ut gårdsstödet tidigare