Satsning på företag ger tydliga resultat

När Svenskt Näringsliv igår presenterade sin årliga företagsranking klättrade två av tre Centerkommuner uppåt på listan.
- Det här är ett konkret resultat av vår företagspolitik ute i landet, säger Anders W Jonsson, tf partiledare för Centerpartiet.

Listan som presenteras av Svenskt Näringsliv en gång om året har det lokala företagsklimatet i fokus. Utgångspunkten är att låta företagarna själva ge synpunkter på sin kommun vad gäller alltifrån bemötande till tillämpning av regelverket. Två av tre Centerkommuner klättrar på listan och störst ökning har Nordmaling, som avancerar 104 platser.

- Nordmaling har konsekvent satsat på företagandet och på att lyssna in de behov som finns. Det ger tydliga resultat, säger Anders W Jonsson som också lyfter det faktum att inför Centerpartiets stämma nästa vecka kommer frågan om företag och jobb ta stort utrymme.

- Fyra av fem jobb skapas av småföretagen och om de ska kunna skapa jobben måste de också få förutsättningar att utvecklas. Därför har vi bland annat föreslagit en princip för en regel in - en regel ut, för att inte öka på krånglet och regelbördan, säger Anders W Jonsson.

Här kan du ta del av hela Svenskt Näringslivs ranking.