Anders W Jonsson: "Regeringen sviker pensionärerna"

Regeringen höjer avgiften för pensionärer som behöver hemtjänst.  För vissa äldre kan det handla om 2500 kronor per år i ökade kostnader.
- Nu drabbas även sjuka och fattiga pensionärer av regeringens desperata åtgärder för att få ihop sin budget, säger Centerpartiets tillförordnade partiledare Anders W Jonsson.

Den rödgröna regeringen höjer avgiften för pensionärer som behöver hemtjänst, rapporterar SvD. Som mest kan det handla om 2500 kronor extra per år, enligt förslaget som finns med i regeringens höstbudget som läggs fram på måndag. De som drabbas är enligt SvD "de äldsta och sjukaste pensionärerna, och därmed fattigaste".

Centerpartiets tillförordnade partiledare Anders W Jonsson, tillika talesperson i välfärdsfrågor, intervjuades under torsdagskvällen på Aftonbladet.se.

- Jag är oerhört upprörd. Nu ger man sig på de allra äldsta och sjukaste som behöver hemtjänst och pungslår den gruppen på pengar, säger han till Aftonbladet.

Anders W Jonsson menar att beskedet rimmar illa med Stefan Löfvens tonläge i valrörelsen.
- Först meddelade regeringen att man både återinför och höjer den den särskilda löneskatten för personer över 65 år som jobbar och nu höjer de kraftigt avgiften för pensionärer som behöver hemtjänst. I valrörelsen gjorde Stefan Löfven allt för att framstå som pensionärernas bästa vän. Efter det här sveket står det nu klart att det bara var valtaktik, säger han.

Pensionärerna får nu betalar för regeringens utgiftspolitik, menar han.

- I grunden handlar det förstås om att regeringen bedriver en skenande utgiftspolitik som måste finansieras på något sätt. Då tvingas de höja skatten med tiotals miljarder, inte minst på jobb och företagande, för att finansiera sin politik. Och nu drabbas även sjuka och fattiga pensionärer av regeringens desperata åtgärder för att få ihop sin budget, säger Anders W Jonsson.

Läs artikeln i Aftonbladet