En snabbare integration kan ge tiotusentals nya jobb

Sverige måste nu fokusera på att sätta nyanlända flyktingar i jobb så fort som möjligt och våga ta nya grepp. Ett enda års tidigare inträde på arbetsmarknaden räcker för att öka antalet jobb med över 40 000, enligt beräkningar som Centerpartiet beställt. Idag skriver Centerpartiets partiledare Annie Lööf, vice partiledare Anders W Jonsson och chefsekonom Martin Ådahl på DN-debatt om hur en effektivare arbetsmarknad för nyanlända kan ge tiotusentals fler människor ett jobb att gå till.

– Centerpartiet har presenterat en rad konkreta åtgärder under det senaste halvåret som tillsammans leder till en snabbare integration. Med dagens artikel visar vi värdet av en ny arbetslinje i invandringspolitiken, för både ekonomins och medmänsklighetens skull, säger Centerpartiets vice ordförande Anders W Jonsson.

För att ytterligare belysa jobbens betydelse för en bättre integration har Centerpartiet låtit analysföretaget WSP räkna på vad det skulle innebära om vi kortade etableringstiden med bara ett år, så att andelen i arbete är lika stor efter ett år som den idag är efter två år. Enligt WSP:s beräkningar skulle inte mindre än 44 000 fler flyktingar komma i arbete, och statsfinanserna förbättras med 5 miljarder kronor, om integrationen påskyndades utifrån detta enda rimliga antagande.

- WSP:s siffror visar svart på vitt vilka positiva effekter vi kan få, både för individen och rent samhällsekonomiskt, om vi vågar genomföra nödvändiga reformer på arbetsmarknaden. Få politiska förändringar har så stor betydelse för den totala sysselsättningen och statsfinanserna, säger Centerpartiets chefsekonom Martin Ådahl.

- Vi vill med dessa beräkningar visa att politiska förändringar och strukturreformer gör det fullt möjligt att minska sysselsättningsgapet mellan utrikes- och inrikes född Det är klart vilka strukturproblemen på arbetsmarknaden är och att flyktingbyråkratin är omständlig. Nu måste vi komma loss från dagens stillastående politik, säger Martin Ådahl.

Här kan du läsa debattartikeln i sin helhet
Här hittar du WSP:s rapport i sin helhet