Annie Lööf: En bra mix av ledamöter från hela landet

Centerpartiets partistämma valde i dag en ny partistyrelse, ett nytt verkställande utskott och en ny andre vice ordförande. Europaparlamentarikern Fredrick Federley valdes till andre vice ordförande och därmed en plats i verkställande utskottet.

– Med Fredrick Federley får vi en tydlig röst med Europaperspektiv i partiledningen. I och med att Fredrick nu tar plats som andre vice-ordförande har vi företrädare från både kommun-, riksdagspolitiken och Europaparlamentet i VU. Det stärker Centerpartiet och ger oss ännu bättre förutsättningar att koppla ihop den lokala med det internationella, säger Annie Lööf.

Även riksdagsledamoten Kristina Yngwe tar plats i verkställande utskottet och partistyrelsen. – Kristina Yngwe är Centerpartiets och Alliansens främsta företrädare i miljöfrågan. Sett till Kristinas kompetens i miljö- och klimatfrågan, en av Centerpartiets profilfrågor, känns det glädjande och samtidigt helt naturligt att hon nu tar plats i både verkställande utskottet och partistyrelsen, säger Annie Lööf.

Förutom en ny andre vice ordförande och en ny VU-ledamot valde stämman ytterligare fem nya ledamöter av partistyrelsen och sju stycken valdes om. En av de nya som tar plats är partiets ekonomisk-politiska talesperson Emil Källström.

– Emil har under det senaste året klivit fram och sett till att Centerpartiets ekonomiska politik har tagit rejäl plats i debatten. Vi kommer ha stor nytta av hans kunskap och perspektiv även i partistyrelsens arbete, säger Annie Lööf.

Dessutom valdes Annie Lööf och Anders W Jonsson om till var sin ny mandatperiod som ordförande och förste vice ordförande. – Det har blivit en bra mix av ledamöter från hela landet som med sina kunskaper och erfarenheter kan bredda partiledningen, säger Annie Lööf.

Centerpartiets partistyrelse är:

Partiordförande
Annie Lööf
1:e vice partiordförande
Anders W Jonsson
Riksdagsledamot, gruppledare för Centerpartiets riksdagsgrupp samt talesperson för sociala frågor.
2:e vice partiordförande
Fredrick Federley
Europaparlamentariker och kommunfullmäktigeledamot i Botkyrka
Mari-Louise Wernersson