Annie Lööf högst förtroende bland partiledarna

Annie Lööf toppar partiledarnas förtroendeliga.  Det visar en mätning från Demoskop som publiceras i Dagens Industri i dag.  - Det här har naturligtvis väldigt stor betydelse för Centerpartiet och för våra möjligheter att få gehör för våra frågor, säger Michael Arthursson, partisekreterare i Centerpartiet.

I dag inleds Centerpartiets stämma i Falun. I samband med det publicerar Dagens Industri en mätning utförd av Demoskop på uppdrag av Centerpartiet, där man bland annat mätt förtroendet för partiledarna. Högst förtroende av alla partiledare har Annie Lööf. 35 procent av de drygt 2200 tillfrågade anger att de har mycket eller ganska stort förtroende för Centerledaren. Tvåa kommer Stefan Löfven på 33 procent.

- Annie fick sitt stora genombrott under valåret, både i EU-valrörelsen och den stora valrörelsen i höstas. Sedan har hon fortsatt att göra väldigt bra ifrån sig under 2015, vilket väljarna uppenbarligen uppskattar. Hon har verkligen etablerat sig som en tydlig, påläst och stark partiledare. Det är en oerhörd styrka för Centerpartiet att ha en partiledare med ett så högt förtroende. Hon ger draghjälp åt hela partiet, säger Michael Arthursson.

Demoskop har också mätt vilka saker väljarna förknippar med partiledarna. En egenskap som väljarna förknippar mer med Annie Lööf än med någon annan partiledare är "värnar om miljön". Där leder hon ligan med 25 procent.

- Man kan konstatera att Annie Lööf har kommit ut väldigt bra i en av våra stora profilfrågor. En fjärdedel av väljarna förknippar Annie med miljöfrågan, vilket är den högsta siffran av alla partiledarna, däribland Miljöpartiets språkrör, säger Michael Arthursson.

Läs TT:s rapportering om mätning