Partistämman i Falun är avslutad

Under fyra intensiva dagar har Centerpartiet haft partistämma vid Lugnet i Falun. En ny närodlad politik har formats med fokus på jobb, miljö och att hela landet ska leva.

Annie Lööf, som är föräldraledig, öppnade stämman med en videohälsning. Därefter invigningstalade Anders W Jonsson, tillförordnad partiledare. Båda två omvaldes till sina poster och till ny andre vice partiordförande, efter avgående Anna-Karin Hatt, valdes Europaparlamentarikern Fredrick Federley. Stämman valde också ett nytt verkställande utskott och en ny partistyrelse.
Partistämman behandlade elva politiska program, där de största var landsbygd, jobb och företagande samt miljö och klimat. Dessutom behandlades hela 356 motioner, som skickats in från hela landet.
Centerpartiet vill bland annat:

• Skärpa handeln med utsläppsrätter i EU
  • Att Sverige ska bli fritt från fossila bränslen
  • Göra det enklare att bygga strandnära i hela landet
  • Göra det enklare att bygga i områden som inte är detaljplanelagda
  • Slopa arbetsgivaravgiften för den första anställda i företaget
  • Införa introduktionsjobb med lärlingslön som omfattar nyanlända
  • Sänka momsen för bilpooler
  • Öka valfriheten och självbestämmandet för äldre
  • Införa en ny brottsrubricering för systematiska stölder
  • Se en roterande nationell kulturhuvudstad
  • Se till att yrkesutbildningarna bättre svarar mot branschens behov
  • Införa en VAB-bonus

Partistämman röstade även för att Centerpartiet vill se en process för ett svenskt medlemskap i Nato. Det stod även klart att Centerpartiet fortsätter vara ett öppet och välkomnande parti. En enig stämma röstade igenom programmet för närodlad integration och när det hade klubbats igenom fick Johanna Jönsson, migrations- och integrationspolitisk talesperson, stående ovationer.

Lördag eftermiddag delades Bramstorpsplaketter, Centerpartiets högsta utmärkelser, traditionsenligt ut. Årets mottagare var Bertil Daniels, Gunnel Bengtsson, Gunnar Elm, Per-Ola Eriksson, Viviann Gerdin, Göran Johansson och Lennart Levi. Dessutom avtackades tidigare statsråden Anna-Karin Hatt, Lena Ek och Eskil Erlandsson. Därefter hölls en bankett med middag, underhållning och dans.