Centerpartiet sänker skatterna på jobb och företagande

Emil Källström och Martin Ådahl skriver i dag på DN Debatt om Centerpartiets budgetmotion som presenteras under måndagen.   "Det är en jobbskaparbudget från första till sista sidan, där vi sänker skatterna på jobb och företagande med över 29 miljarder", skriver Källström och Ådahl.

I dag presenteras Centerpartiets budgetmotion i riksdagen. I samband med det skriver Emil Källström, ekonomisk-politisk talesperson i Centerpartiet, och Martin Ådahl, chefsekonom i Centerpartiet, på DN Debatt.

"Det är en jobbskaparbudget från första till sista sidan, där vi sänker skatterna på jobb och företagande med över 29 miljarder och moderniserar arbetsmarknaden från grunden. Dessa skattesänkningar är finansierade krona för krona, till viss del genom en grön skatteväxling, där vi höjer skatten på miljöförstöring, såsom farliga kemikalier och förbränning av sopor. Totalt sett föreslår vi en grön skatteväxling på över 21 miljarder över fyra år", skriver Källström och Ådahl.

Budgetmotionen lägger stor vikt vid arbetsgivaravgifterna för att ha unga anställda. I regeringens höstbudget trefaldigas arbetsgivaravgifterna för unga, vilket ställer tiotusentals jobb på spel.
"Många småföretag vittnar nu om att de tvekar att anställa unga människor. I Svensk Handels undersökning Handelsbarometern uppger varannan handlare att de kommer sparka personal eller inte genomföra planerad nyanställning, enbart på grund av regeringens höjning av arbetsgivaravgifterna", skriver Emil Källström och Martin Ådahl.

Centerpartiet sänker därför arbetsgivaravgifterna för unga tillbaka till nivåerna i Alliansens senaste budget.

"Vi lägger 13,8 miljarder nästa år på att dra tillbaka regeringens skattehöjningar på unga anställda. Vi tänker inte stänga dörrar och höja trösklar för Sveriges ungdomar. Här backar vi inte en millimeter", skriver Källström och Ådahl på DN Debatt.

Vi går dessutom längre än så för att underlätta för Sveriges jobbskapare.

"Enligt en undersökning från Tillväxtverket vill var fjärde enmansföretagare börja växa genom att göra sin första anställning. Vi föreslår därför att arbetsgivaravgifterna slopas helt för den första anställda i ett företag, i två år upp till den del av lönen som understiger 180 000 kronor per år", skriver de.

Budgetmotionen innehåller dessutom åtgärder för att utöka RUT-avdraget.

"Två reformer som visat sig skapa tusentals jobb, och som framför allt förvandlat svarta jobb till vita, är RUT- och ROT-avdragen. Trots det har regeringen minskat bägge avdragen kraftigt, vilket Centerpartiet vill återställa. Dessutom utökar vi RUT-avdraget genom att låta även it-tjänster och flyttjänster rymmas inom RUT", skriver Emil Källström och Maritn Ådahl.

Läs hela artikeln på DN Debatt