Mjölkstödet ska betalas ut i november

I början av september beslutade EU om en krispeng på 76 miljoner till Sveriges mjölkbönder. EU gav även Sverige möjligheten att matcha stödet med ett lika stort nationellt belopp. Sedan dess har det varit tyst från regeringen. Beskedet om att Jordbruksverket ska betala ut ersättningen kom först idag efter att Kristina Yngwe, Centerpartiets miljöpolitiska talesperson och vice ordförande i miljöutskottet, krävde svar från landsbygdsminister Sven-Erik Bucht.

När EU i september beslutade om en krispeng på 76 miljoner gav de även regeringen möjligheten att matcha stödet med ett lika stort nationellt stöd. Centerpartiet har i sin budgetmotion avsatt maxbeloppet 76 miljoner för att stödja de svenska mjölkbönderna. Idag meddelade landsbygdsministern att även regeringen skjuter till extra medel. Vilket belopp det handlar om är ännu oklart.

– Det är positivt att regeringen följer vårt exempel och skjuter till extra pengar utöver de 76 miljoner som Sverige får från EU. Det är nödvändigt om vi ska fortsätta ha en levande landsbygd, säger Kristina Yngwe.

Centerpartiet tog redan i februari fram tio punkter för att stärka bönderna. När krisen blev akut tidigare i höstas föreslog vi bland annat att mjölkbönderna ska få uppskov på skatten. Kristina Yngwe gläds nu åt att regeringen äntligen agerar för att förbättra situationen.

– De svenska mjölkbönderna går på knäna och många gårdar har redan behövt stänga ned sin verksamhet. Därför välkomnar jag att regeringen äntligen börjar presentera konkreta förslag som kan göra skillnad. Nu är det upp till landsbygdsministern att se till att pengarna verkligen avsätts och betalas ut, säger Kristina Yngwe.

Läs en artikel med Kristina Yngwe i Jordbruksaktuellt