• / Press
  • / Pressmeddelande
  • / Anders Åkesson: Felberäkning inte skäl att sänka bredbandsambitionerna

Anders Åkesson: Felberäkning inte skäl att sänka bredbandsambitionerna

Jordbruksverkets beräkningar har kraftigt underskattat byggkostnaderna för bredband. Det innebär att lågt räknat 50 000 hushåll riskerar bli utan bredband. Det visar en granskning som ATL har gjort.
- Det är oerhört allvarligt och alarmerande. Nu måste Sven-Erik Bucht vakna till och ta tag i saken, säger Anders Åkesson i en kommentar.

Anders Åkesson, infrastrukturpolitisk talesperson, konstaterar att Jordbruksverkets felberäkning är allvarlig. Tanken var att de 3,7 miljarderna skulle räcka till 148 000, men i verkligheten tycks det bara bli knappt 100 000.

- Det är ett tungt bakslag som framförallt går ut över infrastrukturen på landsbygden. Vi menar ju att bredband är det femte transportslaget och därför måste prioriteras så att det blir möjligt att bo, driva företag och jobba på ett modernt sätt i hela landet, säger Anders Åkesson i en kommentar med anledning av ATL:s granskning.

- Nu har Jordbruksverket och EU kraftigt felberäknat byggkostnaderna. Det är så klart pinsamt och problematiskt, men det är inte skäl nog att sänka ambitionerna. Regeringen måste vända på varenda sten för att kunna bygga ut åt fler, säger Anders Åkesson.

Anders Åkesson menar att det här problemet bör prioriteras.

- Dessvärre är väl utsikterna inte speciellt goda då delar av regeringen så sent som för en vecka sedan var ute och propagerade för att införa skatt på bredband, säger Anders Åkesson.