32 000 traineejobb blev 1

Regeringens satsning på traineejobb, för att komma tillrätta med ungdomsarbetslösheten, har inte gått som förväntat. Hittills har bara ett traineejobb registrerats hos Arbetsförmedlingen, vilket är långt från de 32 000 nya jobb som Löfven lovade inför valet. Det visar en granskning från SVT.

Emil Källström, ekonomiskpolitisk talesperson, är kritisk till regeringens jobbpolitik och menar att satsningen var dömd att misslyckas.

– Givetvis är det ett enormt misslyckande för Löfvens jobbpolitik. Det är inte heller speciellt överraskande eftersom varken arbetsgivare eller fack tillmätt traineejobben något större intresse, säger Emil Källström.

För att fler ska få ett arbete att gå till lade Centerpartiet tidigare i höstas fram en jobbskaparbudget där skatterna på jobb och företagande sänks med sammanlagt 29 miljarder. I budgetmotionen finns det flera satsningar på unga och nyanlända, som har särskilt svårt att komma in på arbetsmarknaden.

– Det som skulle behövas är lägre skatter och en mindre börda av regelkrångel. Då kan företagen på egen hand fatta beslut om att anställa och det blir en mer långsiktigt hållbar lösning som dessutom genererar tillväxt, mindre utanförskap och i förlängningen ett lägre behov av att spendera pengar på arbetsmarknadsåtgärder, säger Emil Källström.