C-kommunalråd: Det finns lediga sängplatser

Flyktingar ska inte behöva sova på gatan. Lediga sängplatser finns - om bara regelverket ändras.  Det skriver fyra C-kommunalråd på Expressens debattsida.

Migrationsverket kan inte längre garantera tak över huvudet åt asylsökande, meddelade myndigheten nyligen. Kort därefter kunde vi läsa hur flyktingar i Malmö tvingades sova utomhus.
Men så behöver det inte vara, menar Marie-Louise Wernersson, kommunalråd och ledamot i Centerpartiets verkställande utskott, som tillsammans med tre andra centerpartistiska kommunalråd idag skriver på Expressens debattsida.

"Felet ligger i systemet. Det finns nämligen sängplatser. Med rätt politik hade flyktingarna i Malmö inte behövt sova på gatan. Problemet är att Migrationsverket inte upphandlar i mindre skala. Gränsen för att myndigheten ska köpa platser går vid 30 bäddar. Om boendet inrymmer färre blir platserna outnyttjade i en situation där varje ledig madrass är guld värd. Medan flyktingar sover ute står sängar samtidigt tomma, i lokaler som hamnar under Migrationsverkets radar", skriver Mari-Louise Wernersson, Falkenberg, Leif Sandberg, Tomelilla, Christina Davidson, Nybro och Tomas Mörtsell, Storuman.

De fyra C-kommunalråden menar att det finns medborgare som vill öppna sina hem, familjer som har gårdar med lediga sängplatser, ideella föreningar med lokaler och andra civila krafter som är beredda att upplåta bäddar åt människor på flykt.

För att frigöra denna kapacitet vill Centerpartiet bland annat vill flytta ansvaret för boende från Migrationsverket till flyktingarna själva, mot att de får en högre dagersättning.

"Det skulle innebära att flyktingar kan söka boende hos vem som helst som är beredd att hyra ut sängplatser och dessutom frigöra resurser hos Migrationsverket som behövs till arbetet att handlägga alla asylärenden. Dessa människor har tagit sig hundratals mil genom Europa för att söka asyl i Sverige. Vi är säkra på att de är bättre lämpade att hitta ett boende än den myndighet som på grund av begränsande regler och överbelastning nu tvingas lämna människor att sova ute i höstkylan", skriver C-kvartetten.

Centerpartiet vill dock göra undantag för äldre och barnfamiljer, som fortsatt ska få hjälp.
"Men den hjälpen bör kommunerna få ansvar för, inte Migrationsverket. Det är vi i kommunerna som har bäst koll på boendesituationen, vi har möjlighet att upphandla platser i mindre skala och vi kan vaska fram sängarna som i dag står tomma", skriver kommunalråden.

Läs mer om vår politik för integration
Läs hela artikeln i Expressen