Annie Lööf: Sverige står inför en stor systemkris

Sverige står inför en systemkris snarare än en flyktingkris. Det säger Annie Lööf i en stor intervju i Dagens Nyheter.
- Centerpartiet vill förändra systemen och inte sätta upp gränser.

När andra partier pratar om stängda gränser och försämring av asylrätten är Annie Lööf noga med att påpeka att Centerpartiet inte svängt utan står kvar vid att värna asylrätten. Samtidigt innebär det stora trycket av asylsökande att systemen och mottagandet måste förändras säger Annie Lööf till DN:

- Det system som vi har i dag har ju nästan nått sin gräns nu. Vi ser kommuner som på många håll jobbar till bristningsgränsen. Nu behöver vi se till att vi har en ordning på systemen. Att vi värnar asylrätten. Att vi sänker kostnaden för mottagandet. Att vi ser till att få jobbfokus i asylprocessen. Då skulle vi öka kapaciteten och se till att fler människor får skydd.

För Annie Lööf räcker det sedan inte med att människor får skydd. Det viktigaste steget handlar om integration. Och då är det jobben som är nyckeln.

-  Sverige måste skapa fler tjänstejobb. Vi behöver öppna upp arbetsmarknaden. Nu har vi ju en sexpartiöverenskommelse om att vidga rutavdraget till fler tjänster, där även regeringen nu ser värdet av en breddad tjänstesektor, säger Annie Lööf till DN.

Läs hela intervjun här

Här kan du läsa mer om Centerpartiets politik för integration