Annie Lööf jultalade: Trygghet i hela landet

Trygghet i hela landet. Det var budskapet från Annie Lööf när hon jultalade idag. Samtidigt presenterade hon också sju förslag för en stärkt rättstat och ökad trygghet.

Alla människor ska känna trygghet i Sverige. Tryggheten att Sverige är en fungerande rättsstat med domstolar som dömer på ett rättssäkert sätt, med polisen som finns där och när den behövs och med skydd från terrorism och annan grov brottslighet.

- Alla Sveriges invånare har rätt att känna trygghet, kvinnors rättigheter måste kunna garanteras i hela landet. Och det kräver att rättsstaten är stark och närvarande och att polis och myndigheter som har till uppgift att upprätthålla lag och ordning finns där de behövs, sa Annie Lööf i sitt tal.

Sverige är ett land med stora avstånd och med stora skillnader mellan nord och syd, öst och väst, men var i landet man än bor ska man kunna känna att samhället står stadigt mot destabiliserande krafter. Därför presenterar Centerpartiet flera förslag för en stärkt rättstat och ökad trygghet. Bland annat föreslår vi:

• Två miljarder mer till polisen
  • Prioritera områdespoliserna
  • Modernisera lagstiftningen mot uppvigling
  • Stoppa terrorismen
Läs förslagen i sin helhet i vår rapport.
Här kan du läsa hela Annie Lööfs tal