Kristina Yngwe: Sista chansen för Romson

Förhandlingarna i Paris väntas gå i mål i morgon.
Men det förslag till klimatavtal som ligger på bordet är alldeles för svagt och saknar flera viktiga delar.
"Nu är det sista chansen för Åsa Romson att göra sitt yttersta för att det inte bara blir ett klimatavtal, utan ett avtal som faktiskt gör skillnad", skriver Kristina Yngwe i dag på Expressen Debatt.

Klimattoppmötet COP 21 i Paris går mot sitt slut. Egentligen skulle förhandlingarna vara klara i dag, men processen är försenad och ett färdigt klimatavtal väntas läggas fram i morgon. Men avtalet riskerar att bli en besvikelse på flera punkter, skriver Centerpartiets miljöpolitiska talesperson Kristina Yngwe på Expressen Debatt i dag.

Ett frågetecken i utkastet handlar om att man höjt ambitionen från ett tvågradersmål till ett 1,5-gradersmål - utan att presentera åtgärder för hur det ska gå till.

"Flera miljöorganisationer jublade när man plötsligt började prata om ett 1,5-gradersmål i utkasten, vilket förstås är väldigt ambitiöst. Tidigare har det varit fullt fokus på tvågradersmålet och många blev nog förvånade när man höjde ribban på den punkten. Problemet är att med de förslag som ligger på bordet hamnar vi på minst 2,7 grader. Det är nästan dubbelt så mycket. Ambitiösa mål som inte åtföljs av konkreta åtgärder blir bara plakatpolitik", skriver Kristina Yngwe.

En sak som helt saknas i förslaget till klimatavtal är den viktiga transportfrågan.

"Dessutom nämns inte transporterna alls i texten, vilket inte kan beskrivas som något annat än en stor besvikelse. Internationella transporter, som sjöfart och flyg, borde ha en självklar plats i avtalet. Om de inte finns med i det färdiga avtalet har man tagit ett steg bakåt. Inte minst i Sverige vet vi vikten av att ställa om till en fossiloberoende transportsektor. I dag står transporterna för en tredjedel av de totala CO2-utsläppen i Sverige", skriver Yngwe.

Åsa Romson måste nu lägga in en högre växel för att påverka förhandlingarna i rätt riktning under de sista timmarna.

"Under Åsa Romsons tid som klimat- och miljöminister har svansföringen varit hög, men resultaten har lyst med sin frånvaro. I tankesmedjan German Watchs årliga ranking av ländernas klimat- och miljöarbete som presenterades i dagarna backar Sverige. I rapporten uttrycks dessutom kritik mot att regeringen håller på att rasera det goda klimatarbete som gjorts under tidigare år. Nu är det sista chansen för Åsa Romson att göra sitt yttersta för att det inte bara blir ett klimatavtal, utan ett avtal som faktiskt gör skillnad", skriver Kristina Yngwe på Expressen Debatt.

Läs hela debattartikeln här
Läs om Centerpartiets miljöpolitik