Julhälsning från Annie Lööf

2015 har varit ett turbulent år. Effekterna av världens konflikter har förändrat såväl Europa som Sverige. Vi upplever just i detta nu folkvandringar genom Europa som vi inte sett sedan andra världskrigets dagar.

Här har Sverige tagit ett mycket stort ansvar. Centerpartiet har tillsammans med regeringen och de övriga allianspartierna enats om en rad reformer för att få en bättre kontroll på mottagningsprocessen och samtidigt fokusera på att sänka trösklarna till arbetsmarknaden för de människor som nu kommer till Sverige.

Dessutom lade vi i vintras fram en egen integrationsrapport med 20 förslag för en närodlad integration, förslag som i allra högsta grad är aktuella då ett stort antal människor så snabbt som möjligt behöver komma in på arbetsmarknaden.

2015 har tyvärr också varit ett terrorns år i Europa. I januari mördades en hel tidningsredaktion på Charlie Hebdo i Paris för att de utövat sin okränkbara yttrandefrihet. För bara några veckor sedan drabbades Paris återigen av terrorn när IS-anhängare slog till mot restauranger och en konsertlokal i ett direkt angrepp på den liberala demokratin och vårt sätt att leva. Vi får aldrig vika oss i kampen mot terrorn. Tvärtom måste vi stå fast för våra demokratiska grundvärderingar och visa noll tolerans mot våld.

Men året har också inneburit andra saker, inte minst avslutades nyligen klimattoppmötet i Paris. Det klimatavtal man presenterade är visserligen långt ifrån tillräckligt men det är ändå ett steg på vägen. Arbetet för ett bättre klimat och mer förnybar energi fortsätter nästa år. Centerpartiet kommer att fortsätta att vara en tuff opposition som granskar regeringens politik.

För min del har året varit omvälvande på det privata planet. Rollen som mamma är ny för mig och det har varit spännande att följa den politiska hösten på hemmaplan. Jag ser framemot de sista månaderna av föräldraledigheten, men ser också framemot att återgå till jobbet under våren.

Allra först ser jag dock framemot julen och möjligheten att välkomna det nya året. Jag vill passa på att önska en riktigt god jul och ett gott nytt år.

/Annie Lööf.