Åsling: Regeringen måste sluta mörka om jobben

Både arbetsgivaravgifter och jobbskatteavdrag borde synas i lönespecifikationen. Dessutom måste regeringen redovisa hur många jobb som faktiskt berörs i den budget som läggs. Det kräver nu Per Åsling i Dagens Industri.
- Att inte redovisa hur det slår mot jobben är att dölja en väldigt viktig och relevant information för medborgarna.

Samtidigt som regeringen genomför historiskt höga skattehöjningar på jobb och företagande struntar man i att redovisa hur det slår mot jobben. Det är anmärkningsvärt, säger Per Åsling som kommer att fortsätta driva kravet att regeringen redovisar hur budgetförslagen slår.

- När alliansen satt i regeringen var vi noga med att visa effekterna av den politik som fördes, men den nuvarande regeringen har till stor del övergivit den här transparensen.

På samma sätt som regeringen väljer att mörka jobben vill man heller inte att det tydligt ska framgå på lönebeskedet hur stor del av lönen som faktiskt går till arbetsgivaravgifter,

- Arbetsgivaravgifterna borde tydligt framgå på lönebeskedet. Arbetsgivarna har kunskap om det här, men löntagarna får aldrig se de siffrorna. Jobbskatteavdraget har mycket positiva effekter på sysselsättningen, och de effekterna kan bli ännu större om informationen om avdraget ökar, säger Per Åsling.

Läs intervjun i Dagens Industri här