Johan Hedin: Skärp lagen för sexbrott

Den senaste tiden har ett flertal fall av sexuella brott på badhus rapporterats. Nu kräver Johan Hedin, Centerpartiets rättspolitiske talesperson, att lagen skärps.
- Man ska ha ambitionen att folk som inte kan sköta sig ska hållas borta från badhusen, säger han till Expressen.

Under onsdagen skickade Johan Hedin ut ett mejl till samtliga centerföreträdare i kommunerna där han belyste problemet och uppmanade till att vidta de åtgärder som behövs för att hålla personer som inte sköter sig borta från badhusen.

– Jag tror att man kanske av missriktad välvilja eller något väljer att inte vara tydlig mot den som begår den här typen av handlingar. Man tvekar på att säga ifrån - men det är viktigt att alla vuxna ser och reagerar, säger Johan Hedin som nu kräver en översyn av lagen för att det ska gå att porta människor utan tveksamheter.

– Samtidigt är det viktigt att alla människor är betraktade som individer, det får absolut inte förekomma någon kollektiv skuldbeläggning, att någon som ser ut på ett speciellt sätt eller är på ett speciellt sätt skulle vara någon som inte kan bete sig i badhus. Det som är minsta gemensamma nämnare för att man är en tafsare är att man är en tafsare, sen får man ha vilket ursprung som helst, säger Johan Hedin till Expressen.

Läs hela artikeln i Expressen här