Hedin vill att regeringen agerar när utredning om mordförsök blivit liggande i månader

Polisen i Dalarna har medgett att man inte prioriterat en utredning om försök till mord, trots att man bedömer att det finns en misstänkt person.  Johan Hedin, rättspolitisk talesperson, är kritisk över att så grova brott tillåts bli liggande.

Han menar att inrikesminister Anders Ygeman nu måste agera och föra fram ett förslag som motsvarar den satsning som Centerpartiet tidigare föreslagit. I Centerpartiets förslag satsas ytterligare två miljarder på polisen, vilket täcker kostnaden för 1600 nya poliser och en satsning på större attraktivitet i att arbeta som områdespolis.

- När befolkningen växer så växer också antalet brottsaktiva. Då måste också polisen ha mer resurser för att kunna värna människors trygghet. Det måste även regeringen förstå och agera på. Därför vill jag att Anders Ygeman berättar hur polisen ska kunna hantera sitt uppdrag, säger Johan Hedin.

Johan Hedin har i sin politiska roll fått otaliga mejl, telefonsamtal och i vissa fall handskrivna brev från oroliga medborgare som upplever att rättsväsendet sviker dem. Det handlar ofta om det som brukar benämnas som ”mängdbrott” och att det dessutom finns förhållandevis detaljerade uppgifter om vilka gärningspersonerna skulle kunna vara.

- Dessvärre har regeringen istället agerat på ett sätt som konsumerar polisens resurser, bland annat genom att införa id-krav i Öresundsregionen. Det ställer så klart till problem och det ansvaret vilar på regeringen, men det får inte under några omständigheter gå så långt att mordförsök inte utreds grundligt, säger Johan Hedin.

Läs Johan Hedins artikel hos Expressen.