Mikail Yüksel: "LO vägrar förstå invandrares verklighet”

Enkla jobb med lägre ingångslön behövs för att få in nyanlända i arbete.
Det är budskapet till LO från Mikail Yüksel, ordförande för Centerturkarna i Göteborg, som i dag skriver om sina egna erfarenheter som nyanländ i Svenska Dagbladet.
"Skulle någon erbjuda mig ett jobb med en lägre ingångslön på en arbetsplats som jag brinner för hade jag tackat ja direkt", skriver han.

I veckan som gått har debatten om ingångslöner dominerat det politiska samtalet, efter att Centerpartiet uppmanade arbetsmarknadens parter att förhandla fram ett särskilt avtal med lägre ingångslöner riktat till nyanlända.

I dag berättar Mikail Yüksel, ordförande för Centerturkarna i Göteborg, om sina egna erfarenheter som nyanländ. I en debattartikel i Svenska Dagbladet vänder han sig till LO - och uppmanar dem att sänka trösklarna in till arbetsmarknaden.

"De flesta nyanlända hamnar oftast i ett restaurangkök eller börjar städa på sitt första jobb i Sverige. I helgen illustrerade LO detta i en bild som publicerades på den egna Facebooksidan under propagandarubriken ”DELA! Samtliga högerpartier har nu föreslagit sänkta löner. Det är DIN lön de vill sänka!". Är tanken att detta budskap riktas till nyanlända så missar LO mål. Eftersom de flesta som nyss kommit hit saknar både jobb och kollektivavtal", skriver Mikail.

Han berättar hur han som nyanländ jobbade svart med att diska och baka pizza.

"Är det detta verkligen en situation som LO tycker att nyanlända ska fastna i? Det är nämligen just vad LO bidrar till. Genom att bevaka de höga trösklarna in på den svenska arbetsmarknaden låser de fast nyanlända i lågavlönade svartjobb. Att sedan stolt kabla ut budskapet ”Vi vägrar teckna avtal efter etnicitet” på sociala medier är att blunda för den verklighet som tiotusentals nyanlända nu står inför på arbetsmarknaden och att helt stänga dörren för nytänkande som skulle kunna möta utmaningarna", skriver Mikail.

Hade Mikail haft möjlighet att i stället ta ett vitt jobb med lägre ingångslön hade han inte tvekat.
"Skulle någon erbjuda mig ett jobb med en lägre ingångslön på en arbetsplats som jag brinner för hade jag tackat ja direkt. Det är upp till mig att bestämma det, inte LO", skriver Mikail Yüksel i Svenska Dagbladet.

Läs Mikails debattartikel på SvD.se