Martin Ådahl i het debatt om ingångsjobb

Vad är bäst? Ett ingångsjobb eller inget jobb alls.
Centerpartiets chefsekonom Martin Ådahl pressade Vänsterpartiets Ulla Andersson i en debatt om ingångsjobben i SVT:s Opinion live på torsdagskvällen.
- Det här kommer att ge en stor standard- och inkomsthöjning när de får sitt första jobb. Deras alternativ är att leva på mycket mindre, sade Ådahl i programmet.

Trots att det gått nästan två veckor sedan Centerpartiet presenterade ett förslag om ingångsjobb, det vill säga jobb med lägre ingångslön riktat till nyanlända, pågår debatten fortfarande. I går kväll medverkade Centerpartiets chefsekonom Martin Ådahl i SVT:s Opinion live, där han mötte Vänsterpartiets ekonomisk-politiska talesperson Ulla Andersson i en duell om ingångsjobben.

Martin Ådahl pressade Ulla Andersson med frågan om det är bättre att nyanlända går arbetslösa och tvingas leva på bidrag, än att de får ett första jobb med lägre ingångslön.

- De som är asylsökande har 24 kronor om dagen. Det här kommer att ge en stor standard- och inkomsthöjning när de får sitt första jobb. Deras alternativ är att leva på mycket mindre, sade han.
Arbetslösheten bland utrikes födda ligger på över 15 procent, jämfört med under 5 procent bland infödda svenskar. Situationen kräver med andra ord nya, kraftfulla lösningar för att få nyanlända i arbete. Trots det var Ulla Anderssons enda svar på problemet gamla, redan prövade åtgärder.
Ådahl kritiserade Andersson för hennes brist på initiativ.

- Ulla, ni i Vänsterpartiet har inte monopol på medlidande. Vi är oerhört upptagna just nu med personerna som står utanför, som lever på bidrag. Tiotusentals personer som riskerar att hamna utanför samhället långsiktigt, sade Martin Ådahl.

- Ni måste öppna ögonen, så att vi inte hamnar i den här enorma tudelningen av samhället, sade Martin.
Titta på hela debatten.