Väljarna i ny Sifo: Ingångsjobb skapar jobb åt nyanlända

En ny undersökning från Sifo visar att väljarna tror att lägre ingångslöner underlättar för nyanlända att få jobb.
Det är Göteborgs-Posten som i dag publicerar mätningen.
- Det här visar att den starka motreaktionen mot vårt förslag inte har något folkligt stöd, säger Michael Arthursson, Centerpartiets partisekreterare.

Centerpartiet har låtit Sifo fråga väljarna vad de tycker om lägre ingångslöner. Drygt tusen väljare fick frågan ”Tror du att en lägre ingångslön kan innebära att nyanlända lättare kommer i arbete eller tror du inte det?”. Resultatet är tydligt. Betydligt fler tror att lägre ingångslöner är en bra lösning för att få in nyanlända i arbete, än dem som inte tror det.

45 procent svarade ja, mot 36 procent som svarade nej. 19 procent vet inte.

Mätningen publiceras i Göteborgs-Posten i dag, där Centerpartiets partisekreterare Michael Arthursson kommenterar resultatet.

- Det visar att många tycker att vårt förslag skulle vara värt att testa och att den starka motreaktionen inte har något folkligt stöd, tvärtom tycks många anse att det är ett rimligt förslag, säger han.
Mätningen är den första om lägre ingångslöner efter att debatten tagit fart. Michael Arthursson poängterar att den tydligt visar att svenska folket är positivt inställda till ingångslön som en väg för nyanlända in på arbetsmarknaden.

- Debatten har varit väldigt polariserad och det har varit ganska hårda grepp mot oss med röster som menar att vårt förslag bara skulle gynna en liten grupp indirekt. Så tycks däremot inte svenska folket uppfatta det, tvärtom, säger han till Göteborgs-Posten.

Läs om Sifomätningen i G-P